Sigbjørn Obstfelder og “Jeg ser”
På 1890 tallet var det noen forfattere og kunstnere som brøt
den tradisjonelle formen for diktning og kunst. Disse tradisjon bryterne blir kalt nyromantikere. En av disse
nyromantikerne er Sigbjørn Obstfelder.
Obstfelder levde 1866-1900 og er en kjent dikter. Mest kjent er han for sin diktsamling Digte. Han regnes som nyromantiker, men også var han blant de første modernistene. Han blir regnet som nyromantiker fordi mange av hans dikt handler om mystisk-religiøse forbindelser mellom menneske, natur og guddom. Obstfelders dyrket sjangeren prosadikt, ved å skrive med mange dikt med lyrikk, rytmer og klanger. På denne måten kjennetegnes han som symbolist og impresjonist. Det som ikke gjør han til symbolist er at han ikke bygger diktene sine så ofte rundt symboler. Det han ofte skriver om i diktene sine er ofte undringer av den verden vi lever i. Han bruker ikke metaforer o. l. men undrene kommentarer. Et godt eksempel på et av han undrende dikt er hans mest kjente Jeg ser.
Obstfelder levde 1866-1900 og er en kjent dikter. Mest kjent er han for sin diktsamling Digte. Han regnes som nyromantiker, men også var han blant de første modernistene. Han blir regnet som nyromantiker fordi mange av hans dikt handler om mystisk-religiøse forbindelser mellom menneske, natur og guddom. Obstfelders dyrket sjangeren prosadikt, ved å skrive med mange dikt med lyrikk, rytmer og klanger. På denne måten kjennetegnes han som symbolist og impresjonist. Det som ikke gjør han til symbolist er at han ikke bygger diktene sine så ofte rundt symboler. Det han ofte skriver om i diktene sine er ofte undringer av den verden vi lever i. Han bruker ikke metaforer o. l. men undrene kommentarer. Et godt eksempel på et av han undrende dikt er hans mest kjente Jeg ser.
Det er ikke bare at diktene han var undrende som gjorde han
til nyromantiker. Han fulgte ikke den tidligere epokens lyriske dikt form. Hans
fleste dikt hadde ikke den tradisjonelle rimen eller rytmen- han fant på sin
egen måte å rime på. Han holdt ikke faste versformer, brukte ufullstendige
setninger, og brukte utrop og uforutsigbare sprang i logikken. Han valgte å
skrive om nye temaer som ofte var upoetisk hverdagslige. Han valgte også å
bruke ord som skilte seg ut.
Dette er diktet Jeg
ser:
Jeg ser paa den hvide
himmel,
jeg ser paa de
graablaa skyer,
jeg ser paa den
blodige sol.
Dette er altsaa
verden.
Dette er altsaa
klodernes hjem.
En regndraabe!
Jeg ser paa de høie
huse,
jeg ser paa de tusende
vinduer,
jeg ser paa det fjerne
kirketaarn.
Dette er altsaa
jorden.
Dette er altsaa
menneskenes hjem.
De graablaa skyer
samler sig. Solen blev borte.
Jeg ser paa de
velklædte herrer,
jeg ser paa de
smilende damer,
jeg ser paa de ludende
heste.
Hvor de graablaa skyer
blir tunge.
Jeg ser, jeg ser...
Jeg er vist kommet paa
en feil klode!
Her er saa
underligt...
Dette diktet er veldig tydelig preget av modernistiske trekk. Diktet har ingen tydelig form, og versene har forskjellig antall verselinjer. Det har verken bokstavrim eller enderim, og ikke rytme. Ingen språklige bilder som symboler, metaforer og sammenlikninger er brukt. Obstfelder har like vel skrevet et dikt. Han har skrevet et modernistisk dikt. I første linje skriver han at han ser på himmelen, de gråblå skyene og den blodrøde sola. Han skriver om noe han gjør, og det er noe vakkert ved det, som gir leseren en varm følelse. En blodig rød sol virker varm, og det føles trygt. I neste vers kommer vi inn i tankene hans, “dette er altså verden. Dette er altså klodens hjem.” Denne undringen er et svært typisk modernistisk trekk. Av å lese dette fikk jeg en ytre følelse. Jeg fikk et bilde i hodet- at jeg er svært liten på denne jorda, og jeg følte meg merkelig plassert på denne kloden. Videre skriver han i et eget vers, “En regndråpe!” Dette er et utrop, og dette var ikke vanlig å ha med i diktene før modernismen. Han skriver at han ser på de høye husene, alle vinduene og kirketårnet langt unna. Han befinner seg i en bygd eller by. Igjen, kommer vi inn i tankene han, han undrer seg over jorden som er menneskenes hjem. Så skjer det et vendepunkt i dikter. Gråblå skyer skygger foran solen. Han skriver om mennene, damene og hestene han ser på. Det er svært hverdagslig- en helt vanlig dag. Skyene blir tunge, og leseren har ikke lenger deg varme følelsen de fikk fra den varme solen i første vers. I siste vers begynner han slik: “Jeg ser, jeg ser…” Han fortsetter med å skrive at han har kommet på feil klode og at det er så underlig her. I dikter inviterer han leseren til å se på jorden og verden fra utsiden. Han får oss til å tenke gjennom livet og hvor rart det egentlig er at vi går rundt som bitte små maur på denne jorda. Vi er egentlig ganske så maktløse her vi er plassert. Verden er et underlig sted.
Bilder hentet fra
Obstfelder: http://www.dagbladet.no/kultur/2007/02/19/492495.html
og solen: http://onkeloscar.net/wordpress/?p=556
og solen: http://onkeloscar.net/wordpress/?p=556
Kilde: lærerboka “Grip teksten” for norsk Vg3 studieforberedende
utdanningsprogram, skrevet av Dahl, Engelstad, Halvorsen, Jemterud, Torp og
Zandjani. Aschehoug 2008.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar